خوراکی های مجاز و غیر مجاز در رژیم مدیترانه ای کدامند؟

 

mediterranean-diet


رژیم مدیترانه ای یک رژیم منحصر به فرد و سالمی است که طرفداران زیادی دارد. اگر دوست دارید بدانید که چرا این رژیم محبوبیت پیدا کرده است و یا چه غذاهایی در این رژیم مجاز و غیر مجاز است، بیایید با ما همراه شوید.

خوراکی های توصیه شده در رژیم مدیترانه ای کدامند؟

در این رژیم تمام خوراکی های مغذی و سالم، مجاز هستند. تمام این خوراکی ها باید سرشار از فیبر، ریز مغذی ها و درشت مغذی ها باشند. اغلب این مواد غذایی سالم و دارای سطح انرژی بالایی هستند و از نظر شیمیایی فرآوری نشده اند. اگر به سبک مدیترانه ای غذا بخورید از طول عمر بالایی برخوردار خواهید شد و به هیچ گونه بیماری مزمنی مبتلا نمی شوید.

غذاهای سالم مدیترانه ای

در زیر برخی از غذاهای سالم، مفید و مقوی که مردم اطراف مدیترانه از آن استفاده می کنند آمده است. آنها عبارتند از:

·       غذاهای دریایی

·       غلات کامل

·       حبوبات

·       میوه جات و سبزیجات برگ دار تیره

·       روغن زیتون فوق بکر

·       آجیل

·       لبنیات کم چرب

·       تخم مرغ

·       کره بادام زمینی

غذاهای دریایی

در الگوی مدیترانه ای غذاهای دریایی جایگاه خاصی دارند. این غذاها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند و به سلامت قلب و عملکرد صحیح مغز کمک می کنند. برخی از این ماهی ها از سایر غذاهای دریایی بهتر هستند. آنها عبارتند از:

·       ماهی تن

·       سالمون

·       ساردین

·       خال مخالی

غلات کامل

در رژیم مدیترانه ای ما از غلات کامل استفاده می کنیم زیرا سیستم گوارش را تقویت کرده و سطح قند خون را تنظیم می کنند. غذاهایی که با غلات کامل، پاستا و برنج می توان درست کرد در طیف گسترده ای وجود دارند.

حبوبات

اغلب حبوبات منابع خوبی از پروتئین و فیبر هستند. حبوبات می توانند کلسترول بد را کاهش دهند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا حدود زیادی پایین بیاورند. آنها عبارتند از:

·       انواع لوبیا ها

·       انواع نخود ها

·       عدس

·       ماش

·       سویا

میوه جات و سبزیجات

در الگوی مدیترانه ای استفاده از سبزیجات برگ دار بسیار توصیه شده است. سبزیجات حاوی مقدار زیادی مواد مغذی و ویتامین ها هستند. از آنها به جای میان وعده استفاده کنید و یا با آنها یک خورشت لذیذ درست کنید. میوه جات نیز حاوی مقادیر قابل توجه ای از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. آنتی اکسیدان ها بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

بیشتر بخوانید: میان وعده رژیمی

روغن زیتون فوق بکر

از روغن زیتون به عنوان یک منبع عالی از اسیدهای چرب غیر اشباع استفاده کنید. این روغن علاوه بر کاهش سطح کلسترول خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد.

آجیل

دانه های مغذی آجیل می توانند سطح کلسترول را کاهش دهند و منابع خوبی از چربی ها، پروتئین ها و فیبر سالم باشند. در رژیم مدیترانه ای استفاده از آجیل هایی مانند موارد زیر بسیار توصیه شده است.

آنها عبارتند از:

·       بادام

·       گردو

·       پسته

·       تخمه آفتاب گردان

خوراکی های غیر مجاز در رژیم مدیترانه ای

در الگوی مدیترانه ای مصرف غذاهای فرآوری شده ممنوع است. همچنین غلات تصفیه شده و چربی های ترانس جایی در این رژیم ندارند. علاوه بر آن مصرف گوشت قرمز با چربی و لبنیات پر چرب از این رژیم حذف شده است. خوراکی هایی که باید از آنها اجتناب کرد عبارتند از:

·       قندهای ساده

·       غلات تصفیه شده

·       چربی های ترانس

·       گوشت قرمز با چربی

·       محصولات لبنی پرچرب

·       کره و خامه

·       روغن های هیدروژنه

·       دسرهای شیرین و فرآوری شده با رنگ مصنوعی

·       سس مایونز

·       الکل

روغن های هیدروژنه

برای تهیه این روغن ها در طی فرآیند تولید از حرارت بسیار بالایی استفاده می شود. در نتیجه روغن اکسید شده و رادیکال های آزاد تولید می شود که این می تواند به سلول های بدن شما آسیب برساند.

نتیجه

تمرکز رژیم مدیترانه ای به خوردن انواع غذاهای سالم و مغذی است. این رژیم بسیار انعطاف پذیر بوده و غذاهایی که در آن توصیه می شود بسیار مفید هستند. علاوه بر آن با کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده و مواد افزودنی و روغن های هیدروژنه شما می توانید شاهد ارتقاء سلامتی خود باشید. بنابراین با استفاده از یک روش سالم تر برای خوردن و نوشیدن نه تنها از غذا خوردن خود لذت می برید بلکه رضایت خاطر شما هم فراهم می شود.

منبع: sira.fit

Comments

Popular posts from this blog

آیا با رژیم پالئو می توان وزن کم کرد؟

در رژیم غذایی خام چه بخورم؟

آیا با رژیم پروتئین می توان کاهش وزن داشت؟