در رژیم غذایی خام چه بخورم؟

 

raw diet


رژیم غذایی خام دارای کالری کم و فیبر بالا است و به شما دستورالعمل هایی برای تهیه غذاهای گیاهی تازه و خوشمزه می دهد. در این رژیم غذاهای گیاهی و فرآوری نشده استفاده می شود و می تواند باعث کاهش وزن پایدار شود.

طرفداران این رژیم معتقدند که مصرف غذاهای خام می تواند باعث پیشگیری از بسیاری از بیماری های قلبی عروقی، چاقی و دیابت شود.

چهار گروه اصلی در رژیم غذایی خام کدامند؟

در این رژیم از چهار گروه غذایی خام استفاده شده است که با برنامه ریزی درست می تواند برای تمام مراحل زندگی مناسب باشد. این چهار گروه عبارتند از:

1.    غلات کامل

2.    حبوبات، آجیل و دانه ها

3.    سبزیجات

4.    میوه ها

خوراکی های مجاز و غیر مجاز در رژیم غذایی خام

در این رژیم اکثرا از غذاهای ارگانیک و فرآوری نشده استفاده می شود. همچنین لبنیات باید غیر پاستوریزه باشند و تخم مرغ به صورت خام مصرف شود.

به طور کلی مواد مصرفی در این رژیم عبارتند از:

·       میوه های خام

·       سبزیجات نرم و سخت خام

·       تخم مرغ خام

·       لبنیات غیر پاستوریزه

·       آجیل

·       غلات جوانه زده

برنامه غذایی غیر پختنی

در این برنامه از هر چهار گروه اصلی غذایی استفاده شده است.

صبحانه

برای صبحانه می توانید برخی غلات پرس شده یا گروه دانه ها را انتخاب کنید و با شیر بادام، سویا یا برنج مخلوط کنید. شیرهای گیاهان مختلف طعم های متفاوتی دارند، برخی از آنها شیرینی بیشتر و برخی شیرینی کمتری دارند.

با مصرف غلات کامل می توانید فیبر، مواد معدنی، پروتئین و آنتی اکسیدان های مورد نیاز خود را تامین کنید. همچنین آجیل و محصولات سویا غنی از مواد مغذی، آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب ضروری هستند. برای صبحانه هر روز یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید.

1.    بلغور جو دو سر با ماست

2.    گردو با ماست

3.    سیب یا بادام

4.    اسموتی ها

5.    عسل

ناهار

اگر در رژیم غذایی خام به دنبال برخی غذاهای ساده و سالم می گردید در زیر ما چند نمونه وعده های خوش طعم گیاهی را به شما معرفی می کنیم.

1.    جوانه عدس

2.    انواع میوه ها

3.    خرما

4.    گردو

5.    انواع کلم ها

6.    میوه های خشک

7.    دانه کتان آسیاب شده

8.    ساشیمی ژاپنی یا ماهی خام تازه

9.    استیک تارتار با تخم مرغ خام

10. گوشت سفید یا قرمز دودی

سالاد ها

در این رژیم می توان از سالادهای بسیار متنوع ، خوش خوراک و مغذی استفاده کرد. در سالاد خود از سبزیجات رنگارنگ و یا سبزیجات برگدار تیره استفاده کنید. حتی سالاد ها را می توان به عنوان یک وعده غذایی کامل مصرف کرد. سالاد کلم پیچ با سس نخود و پرتقال و زنجبیل یک سالاد عالی است، آنرا امتحان کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی 5 سالاد رژیمی

آیا با رژیم غذایی خام می توان لاغر شد؟

بله، این یک رژیم کاهش وزن مناسب است زیرا غذاهای آن کالری، چربی و سدیم کمتری دارند و در عوض فیبر این رژیم بالا است. تنها کافی است شما کالری دریافتی خود را قدری پایین بیاورید و فعالیت بدنی خود را بالا ببرید. به این ترتیب کالری سوزی بیشتر می شود و شما لاغرتر می شوید.

بیشتر بخوانید: غذاهای کم کالری

پیشگیری از برخی بیماری ها

خوردن سبزیجات و میوه ها به کنترل فشار خون کمک می کند و باعث تقویت حافظه می شود. علاوه بر آن در این رژیم از نمک کمتری استفاده می شود به همین دلیل احتمال ابتلا به موارد زیر بسیار پایین است. آنها عبارتند از:

·       سکته مغزی

·       سردرد

·       آلرژی

·       فشار خون بالا

·       بیماری کلیوی

·       آرتریت

·       نارسایی قلبی

·       پوکی استخوان

·       سرطان معده

·       دیابت نوع ۲

آیا رژیم غذایی خام برای بیماران خاص خوب است؟

خیر، این رژیم به هیچ بیمار خاصی توصیه نمی شود. این یک واقعیت است که غذاهای خام و پاستوریزه نشده با بیماری های ناشی از خوردن مواد خام ارتباط دارند. زیرا این غذاها می توانند خطر مسمومیت غذایی را به ویژه برای افراد با سیستم ایمنی ضعیف بالا ببرند.

به همین دلیل زنان باردار، سالمندان، کودکان و بیماران کلیوی نباید از این رژیم استفاده کنند. به طور کلی بیماران خاص قبل از تصمیم گیری برای استفاده از هر رژیمی باید با پزشک خود مشورت کنند.

حرف آخر

افرادی که از رژیم غذایی خام استفاده می کنند ممکن است دچار کمبود پروتئین حیوانی یا برخی ویتامین ها شوند. همچنین پخت پز باعث می شود که غذاهای شما راحت تر هضم شود.

علاوه بر آن در بسیاری از مواد غذایی، مواد مفید و مغذی زیادی وجود دارد که نمی توان آنرا به صورت خام مصرف کرد. در هر حال برای پیروی از هر رژیم غذایی بهتر است ابتدا با پزشک یا یک متخصص تغذیه با تجربه مشورت کرد.

منبع: sira.fit

Comments

Popular posts from this blog

آیا با رژیم پروتئین می توان کاهش وزن داشت؟

آیا با رژیم پالئو می توان وزن کم کرد؟