آیا با رژیم پالئو می توان وزن کم کرد؟

 

Paleo Diet


رژیم پالئو یک الگوی غذایی سنتی و کم کربوهیدرات با پروتئین بالا است که از برنامه غذایی انسان های ماقبل از تاریخ گرفته شده است. در این رژیم با دریافت کالری کمتری نسبت به برنامه غذایی قبلی می توانید وزن اضافه خود را از دست بدهید و سالم تر بمانید.

برخی از مردم معتقدند که انسان ها در گذشته کمتر مریض می شدند و این به دلیل استفاده صحیح آنها از مواد غذایی بوده است.

در رژیم پالئو چه بخورم و چه بنوشم؟

در این رژیم که یکی از انواع رژیم لاغری است، مصرف میوه جات، سبزیجات، گوشت قرمز و سفید توصیه می شود. اما خوردن خوراکی های فرآوری شده و نوشیدن شربت ها و نوشابه هایی که با شکر و یا شیرین کننده های مصنوعی شیرین شده اند ممنوع است.

به طور کلی خوراکی های مجاز در این رژیم عبارتند از:

·       گوشت قرمز گوساله، بره، بزغاله، گوزن، آهو

·       مرغ و ماکیان

·       غذاهای دریایی

·       تخم مرغ

·       میوه جات

·       سبزیجات

·       آجیل

·       دانه ها: دانه چیا، دانه کتان، تخمه کدو، شاهدانه

·       روغن ها : روغن زیتون، روغن کنجد، روغن دانه کتان

اهمیت مصرف سبزیجات در رژیم پالئو

سبزیجات حاوی فیبر زیادی هستند و مصرف فیبر برای میکروبیوم سالم روده ضروری است. فیبر با سرکوب گرلین باعث افزایش احساس سیری می شود، این به این معنی است که ما هنگام غذا خوردن زودتر فرمان سیری دریافت می کنیم.

همچنین سبزیجات چگالی کمتری نسبت به سایر غذاهای پالئو دارند. به عنوان مثال اگر ما دو قاشق روغن زیتون بخوریم در واقع ۲۰۰ کالری دریافت کرده ایم. اما باید ۶ فنجان کلم پیچ مصرف کنیم تا بتوانیم ۲۰۰ کالری دریافت کنیم.

پیشگیری از بیماری قلبی با رژیم پالئو

در سال های اخیر بیماری قلبی یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در جهان بوده است. این بیماری علت یک سوم از مرگ و میرها است. بنابراین برای پیشگیری از آن باید تدابیر جدی به کار برد. خبر خوش اینکه با کمک این الگوی غذایی می توان از ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری کرد.

همچنین افرادی که سطح کلسترول بالایی دارند با کمک این رژیم بعد از چهار ماه توانسته اند کلسترول بد خود را بهبود ببخشند.

کاهش سطح قند خون با رژیم پالئو

ترشح هورمون انسولین باعث تنظیم سطح قند خون می شود. کسانی که بیش از اندازه لازم کربوهیدرات مصرف می کنند با این کار خود در واقع در تنظیم انسولین اختلال ایجاد می کنند. اما افرادی که از الگوی غذایی پالئو پیروی کرده اند توانسته اند بدن خود را به استفاده موثر تری از انسولین عادت دهند تا به این وسیله بتوانند قند خون خود را کنترل کنند.

خواب کافی

با مصرف قند کمتر و فیبر بیشتر می توان خواب عمیق تری را تجربه کرد. با کمک برنامه های غذایی سنتی این رژیم و عدم مصرف کربوهیدرات ها ساده و خوراکی های فرآوری شده می توان کیفیت خواب را بهبود بخشید.

آیا رژیم پالئو به کاهش وزن کمک می کند؟

از آنجایی که در این رژیم خوردن غذاهای فرآوری شده که اغلب کالری بالایی دارند منع شده است، بنابراین با پیروی از این رژیم تا حدود زیادی می توانید در کاهش وزن خود موفق باشید.

همچنین در این برنامه غذایی، مصرف پروتئین در حد بالایی است به همین دلیل فرد کمتر احساس گرسنگی می کند. طرفداران این رژیم معتقد هستند که با کمک این برنامه غذایی بعد از گذشت شش ماه می توانند شش کیلو وزن کم کنند. علاوه بر آن این کاهش وزن می تواند کاهش قابل توجه چربی شکمی باشد.

بیشتر بخوانید: ورزش برای لاغری شکم

معایب رژیم پالئو

با وجود فواید زیادی که این رژیم دارد، برخی نکات منفی بالقوه نیز در آن وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. به طور مثال برخی از مواد غذایی مانند غلات کامل و حبوبات هستند که حاوی مقادیر قابل توجه ای آهن، روی و مس هستند، اما آنها در این رژیم استفاده نمی شوند.

همچنین اگر بعد از اتمام دوره رژیم مجددا به برنامه قبلی خود برگردیم، این بار کربوهیدرات های اضافی سریعتر به چربی و به ویژه به تری گلیسیرید تبدیل می شوند و به شکل چربی در سلول های ما ذخیره می شوند. علاوه بر آن تهیه مواد غذایی ارگانیک گران تمام می شود و یا در اغلب موارد گوشت های گوزن و آهو در سوپر غرفه های پروتئینی یافت نمی شوند.

منبع: sira.fit

Comments

Popular posts from this blog

در رژیم غذایی خام چه بخورم؟

آیا با رژیم پروتئین می توان کاهش وزن داشت؟