ویژگی های رژیم بعد از اسلیو معده چیست؟

 

Diet after gastric sleeve

رژیم بعد از اسلیو معده باید یک رژیم مبتنی بر مصرف مایعات باشد تا هیچ فشاری بر روی زخم ها وارد نیاید. خوردن غذاهای مایع به آرامی به شما کمک می کند تا با معده کوچک و جدید خود سازگار شوید.

بعلاوه این رژیم باید از مواد مغذی تشکیل شده باشد تا شما را درگیر عوارض کمبود مواد غذایی بعد از جراحی نکند.

رژیم بعد از اسلیو معده چند مرحله است؟

این رژیم چهار مرحله دارد. در مرحله اول در هفته اول و دوم غذاهایی که می خورید باید مایع باشند. در هفته سوم و چهارم غذاها باید به صورت نیمه جامد و یا پوره تهیه شوند. در هفته پنجم تا هفته هشتم باید غذاهای نرم و یا خمیری خورده شوند.

بعد از گذشت هشت هفته از جراحی اسلیو معده حالا شما می توانید از یک رژیم غذایی منظم استفاده کنید. اما اگر در هر مرحله با تحمل بافت غذا مشکل داشتید می توانید به مرحله قبلی برگردید و در آن مرحله چند روز بیشتر بمانید.

در مرحله اول پس از جراحی چه بخورم و چه بنوشم؟

در این مرحله که دو هفته است شما می توانید غذاهای مایع بخورید. این غذاها باید صاف و روان باشند و توده ای نداشته باشند تا هیچ فشاری به زخم های جراحی وارد نکنند. غذاهای مایع باید ویتامین، مواد معدنی و پروتئین بالایی داشته باشند تا بتوانند مواد مغذی را به بدن شما برسانند.

همچنین هر روز باید دو لیتر آب بنوشید. نوشیدن آب بهتر است یک تا دو فنجان کوچک در هر ساعت باشد. اگر شما به نوشیدن چای یا قهوه عادت دارید بهتر است آنها را بدون هیچ افزودنی دیگری مانند خامه یا شکر مصرف کنید.

مصرف قهوه بعد از اسلیو معده باید چگونه باشد؟

در رژیم بعد از اسلیو معده پروتئین دریافتی چقدر باید باشد؟

مصرف پروتئین بعد از اسلیو معده از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور معمول در این رژیم شما می توانید در حدود ۶۰ تا ۸۰ گرم پروتئین دریافت کنید. این پروتئین می تواند به شکل مایع و یا پودری باشد.

پروتئین دریافتی از کجا باید تامین شود؟

از آنجایی که بعد از جراحی شما باید پروتئین مایع دریافت کنید بنابراین بهتر است از شیک ها، اسموتی ها و سوپ های پروتئینی استفاده کنید. به اسموتی های میوه ای خود شیر یا ماست اضافه کنید و آنها را با پودر پروتئین مخلوط کنید.

هفته سوم و چهارم

بعد از گذشت دو هفته و استفاده از غذاهای مایع حالا می توانید غذاهای پوره شده بخورید. این غذاها باید کاملا صاف و بدون توده باشند و در هر روز ۴ تا ۶ وعده خورده شوند. برای این کار می توانید از مخلوط کن استفاده کنید، اما مثل هفته اول و دوم نیازی ندارید غذاها را از صافی رد کنید.

در مرحله دوم ابتدا می توانید در هر وعده ۲ تا ۳ قاشق غذا خوری پوره بخورید و به تدریج به مقدار غذای خود اضافه کنید. همچنین بهتر است در بین وعده های غذایی جرعه جرعه آب بنوشید و همواره هیدراته بمانید.

آیا بعد از دو ماه می توانم همه چیز بخورم؟

به طور معمول در رژیم بعد از اسلیو معده یا « بای پس » همه چیز می توانید بخورید اما ممکن است خیلی زود احساس سیری بکنید که این کاملا طبیعی است. اگر هر روز ۴ تا ۶ وعده غذا بخورید می توانید در هر وعده ۲ تا ۳ قاشق به غذای خود اضافه کنید، اما نباید احساس ناراحتی داشته باشید.

بعد از گذشت هشت هفته می توانید برنامه غذایی بلند مدت خود را ادامه دهید و غذاهای معمولی بخورید. با این حال غذاهای شما نباید چرب و شیرین باشند.

چرا هنوز جویدن  برخی غذاها دشوار است؟

کسانی که بعد از گذشت دو ماه از جراحی معده هنوز خوردن برخی غذاها را دشوار می دانند و حتی با آهسته جویدن نمی توانند از آن غذاها استفاده کنند، بهتر است تا مدتی از خوردن آنها چشم پوشی کنند.

اغلب این خوراکی های سفت هستند و با فشار زیادی باید جویده شوند، بنابراین بهتر است تا مدتی نان سفت پیتزا را گاز نزنید و از جویدن گوشت سفت گوساله یا برخی سبزیجات اجتناب کنید.

اما اگر سبزیجات و میوه جات را به قطعات کوچکتر برش دهید و پوست آنها را جدا کنید ممکن است بهتر بتوانید آنها را بجوید. در مورد گوشت هم قطعات لطیف تر را برای خوردن انتخاب کنید و یا تا مدتی فیله مرغ بخورید تا به تدریج به حالت کاملا عادی برسید.

منبع: sira.fit


Comments

Popular posts from this blog

آیا با رژیم پالئو می توان وزن کم کرد؟

در رژیم غذایی خام چه بخورم؟

آیا با رژیم پروتئین می توان کاهش وزن داشت؟