علت استپ وزنی در برخی افراد چیست؟

 

Cause of weight step


علت استپ وزنی یا عدم کاهش وزن در افراد مختلف متفاوت است و عواملی مانند نحوه ورزش،

داروهایی که مصرف می شوند و یا تغییر در برنامه غذایی در آن موثر هستند.در این مطلب ما قصد داریم دلایل متعددی که باعث توقف کاهش وزن در حین رژیم های غذایی می شوند را بررسی کنیم.

چه شرایطی می تواند کاهش وزن را دشوار کند؟

قرار گرفتن در برخی موقعیت ها باعث توقف کاهش وزن می شود.ممکن است شما علیرغم تلاش هایی که می کنید نتوانید نتایج دلخواه را ببینید.در زیر ما آنها را بررسی کرده ایم.

ورزش های هوازی بیش از حد

کاردیو جزء جدایی ناپذیر هر رژیم کاهش وزنی است.فعالیت های بدنی منظم به حفظ سلامت قلب، پیشگیری از دیابت، فشار خون و آلزایمر  کمک می کند.

همچنین ورزش های هوازی باعث بالا رفتن کیفیت خواب و کاهش استرس می شود. اما اگر کاردیو بیش از حد لازم و غذا خوردن کمتر از اندازه کافی باشد، بدن رویه خود را تغییر می دهد و به حالت ذخیره انرژی می رود.

این می تواند یک علت استپ وزنی در برخی افراد باشد.

ورزش های قدرتی بیش از حد

تمرینات مقاومتی باعث چربی سوزی و عضله سازی می شوند.هر چقدر ماهیچه های بدن قوی تر باشند کالری سوزی بهتر صورت می گیرد.اما اگر احساس می کنید در حین رژیم کاهش وزن خود با وقفه مواجه شدید این ممکن است به دلیل تمرینات قدرتی بیش از حد باشد.  

استراحت نکردن بعد از تمرین

ریکاوری بعد از فعالیت های بدنی متوسط تا شدید از اهمیت زیادی برخوردار است.استراحت کردن بعد از تمرین به اندازه خود تمرین مهم است و به شما این امکان را می دهد که برای فعالیت بعدی آماده شوید.

اگر هر روز بر روی تقویت عضلات یک قسمت از بدن تمرکز کنید، بهتر است.به عنوان مثال: یک روز تمرینات خود را به تقویت عضلات بالاتنه و یک روز به تقویت عضلات پایین تنه اختصاص دهید.در روزهای بعدی می توانید حرکات کششی، هوازی یا قدرتی داشته باشید تا بدن شما عملکرد متعادل تری داشته باشد.

نشستن های طولانی

یک علت استپ وزنی نشستن بیش از حد است.مطالعاتی که در این باره صورت گرفته نشان می دهد که خطر چاقی به ازای هر دوساعت نشستن ۵ درصد افزایش می یابد.

در واقع فعال بودن نه تنها از افزایش وزن جلوگیری می کند بلکه سلامت عمومی بدن را نیز ارتقاء می دهد.اگر نمی خواهید از ورزش های باشگاهی کمک بگیرید حداقل پیاده روی یا بالا رفتن از پله ها و دوچرخه سواری را انتخاب کنید.

عدم تعادل غذا با فعالیت بدنی

کاهش وزن ارتباط مستقیمی با کسری کالری دارد.

اگر کالری دریافتی شما بیشتر از کالری مصرفی باشد نه تنها کاهش وزن نخواهید داشت بلکه بعد از مدتی شاهد افزایش وزن خود می شوید.

حذف درشت مغذی ها

کربوهیدرات ها، روغن های سالم و پروتئین های بدون چربی از جمله درشت مغذی هایی هستند که نباید خوردن آنها را از برنامه روزانه خود حذف کنید.

کربوهیدرات ها

اینها منبع اصلی انرژی بدن هستند و نمی توان به مدت طولانی از خوردن آنها صرف نظر کرد.افرادی که در رژیم های کاهش وزن خود مصرف کربوهیدرات ها را حذف کرده اند خیلی زود به پرخوری رو آورده اند.

روغن های سالم

روغن زیتون و کنجد از جمله روغن های سالمی هستند که مصرف آنها را نباید حذف کرد.همچنین چربی های غیر اشباع مانند کره آجیل و ماهی های چرب از قبیل ساردین و سالمون سرشار از امگا ۳ هستند.

پروتئین های بدون چربی

گوشت قرمز و سفید بدون چربی، تخم مرغ  و حبوبات از جمله درشت مغذی هایی هستند که مصرف آنها برای کاهش وزن و سلامتی بدن مفید است.یک علت استپ وزنی ممکن است حذف پروتئین ها از برنامه غذایی روزانه شما باشد.

پر خوری

پرخوری و کم خوری هر دو به نوعی از کاهش وزن جلوگیری می کنند.

بدن ما برای کم کردن وزن به کسری کالری احتیاج دارد و باید کالری دریافتی آن کمتر از کالری مصرفی باشد تا بتوانید شاهد کاهش وزن خود شوید.کم خوری متابولیسم را کاهش می دهد و منجر به افزایش اشتها یا برگشت وزن از دست رفته می شود.

خوردن غذاهای نامناسب می توانند باعث توقف کاهش وزن شوند.

نکاتی برای کاهش وزن پایدار

اگر یکی از موارد بالا علت استپ وزنی شما نبود ممکن است کیفیت خواب خوبی نداشته باشید یا بدن خود را همواره هیدراته نگه نمی دارید.همچنین مدیریت استرس در این باره بسیار مهم است.

علاوه بر آن به داروهای مصرفی خود نگاه کنید شاید آنها باعث توقف کاهش وزن شما باشند اگر این طور باشد از پزشک خود بخواهید جایگزین بهتری برایتان تجویز کند.

منبع: sira.fit

Comments

Popular posts from this blog

در رژیم غذایی خام چه بخورم؟

آیا با رژیم پروتئین می توان کاهش وزن داشت؟

آیا با رژیم پالئو می توان وزن کم کرد؟